fbpx

Sans & Sinn

Anne Stenmoe Andersen- Skråblikk på Livet
Spiser vi andres barn til «dessert» etter middag?

Spiser vi andres barn til «dessert» etter middag?

Har dere dessert hver dag?

Når barna blir større, er de mer og mer uten oss. De er på skolen, med venner og på fritidsaktiviteter. Uten oss. Ofte er det tiden rundt middagsbordet anledningen hvor alle er samlet og kan fortelle om dagen sin. Vi skal lytte, men vi må hele tiden vurdere vår egen reaksjon på hva barnet forteller.


“I dag spyttet Lars på gulvet i klasserommet og kalte læreren for idiot.”

Barnet ditt ser på deg mens han/hun sjokkert forteller om sin opplevelse av denne episoden. Hvordan reagerer du?

Forbildenes valg

Vi har et valg. Vi kan si: «Ja, den gutten har jeg alltid sagt at ikke er helt riktig skrudd sammen, faren hans var helt maken som ung». Da sår vi et frø. Vi dømmer og snakker negativt om Lars og faren. Barnet synes det er greit, en voksen snakker slik, da er det vel lov?

Eller vi kan lære barnet vårt om toleranse. Si at Lars nok var veldig sint, men at det nok var en grunn. Handlingen er ikke akseptert, men tolerert.

Hva vet vi om Lars? Har han et kraftig temperament? Har han lyst til å spytte og kalle læreren for stygge ting? Nei. Rett før timen startet var han kanskje i en krangel med en annen elev i gangen. Ble dultet til med vilje. Og før det igjen fikk han kanskje ikke lov å være med å spille fotball med de andre guttene. Begeret var fullt for Lars. Han var allerede sint og lei seg. Så da læreren ba ham om å gå ut og henge opp jakka si, nektet han. Læreren reagerte, Lars ble sinna og fikk ikke stoppet seg selv.

Alt som skjer har en grunn. Lars har ikke lært seg en god strategi for å regulere temperamentet sitt. Kanskje faren strevde med det samme og klarer nå å støtte Lars når det skjer hjemme. Men han er jo ikke på skolen.

Ulikhet

Barn er ulike. Temperament, følelser og humør er i alle, men i ulik grad. Hele oppveksten består i å lære seg selv og kjenne. Finne et reaksjonsmønster som er akseptert av andre. Prøve og feile. Være oppe til eksamen i ulike situasjoner hver dag. Blir det bestått eller ikke? Fikser jeg det? Det blir som å skru Ikea-møbler uten bruksanvisning. Noen ganger treffer skruene på rett sted, andre ganger ikke.

Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig. Da trenger barna voksne som kan hjelpe, forstå og finne ut hva som er årsaken til adferden. Se barnet bak adferden. Alle barn vil ha venner, bli likt og bedt med hjem. Bli møtt med vennlighet. Ikke bli servert som “dessert” på andres middagsbord.

Barn gjør godt når de kan. Alle er vi fortsatt litt barn på innsiden og kan huske noe om hvordan det var. Annerledes oppførsel har en grunn, det er noe bak. Som voksen kan du se forbi ugrei adferd og be hjem Lars på middag en dag. Han vil bli så glad og garantert spise dessert.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.