fbpx

Sans & Sinn

Anne Stenmoe Andersen- Skråblikk på Livet
Når søtsuget skriker som en gris- hva gjør jeg da?

Når søtsuget skriker som en gris- hva gjør jeg da?

Januar er her og jula har funnet veien til kott og bod. Men ikke jula i kjøkkenskapene. Der har marsipangrisen ikke kommet seg ut av bingen og julekakene er fortsatt spiselige. Fulle av deilig smak, nytelse og sukker. Så hva gjør jeg nå?

De søte krystallene

Sukker ble tidligere kalt «det hvite gull», var utrolig dyrt og ble solgt på apotek. Før sukkeret kom til Europa for nesten 1000 år siden, var det honning som var kilden til det søte for folk. Honningen ble brukt til baking og ølbrygging. Senere ble sukker forbeholdt de rike, da prisen på sukker var så høy. Mange mente det var så godt at djevelen måtte ha noe med det å gjøre… Jeg lurer på om de ikke var inne på noe der. Djevelsk godt er det jo.

Må ha det- bare må ha det

Sukker kan faktisk sammenliknes med heroin og morfin! Det snakker til de samme systemene i kroppen, bla hjernen. Bittelitt sukker i munnen gjør at hjernen ønsker seg mer. Da blir man avhengig, hjernen min vil belønne meg fordi jeg spiser sukker, og synes jeg skal ta en tur til skapet, nok en gang.

Og når noe blir forbudt, ja da vil man ha bare mer. Sukker trigger kroppen. Urmennesket fikk sjelden tak i det søte, og når de først fikk tilgang? Ja, da gjaldt det å få i seg mest mulig når man hadde muligheten. Men jeg er jo ikke urmenneske! Hvorfor er det da så himla vanskelig å stå imot presset fra marsipangrisen og gjengen??

Detox og avrusning

Når jeg bestemmer meg for at NÅ! Skal jeg holde meg unna sukkeret, da blir de påfølgende dagene preget av det jeg føler er abstinenser. Eksperimenter med rotter viser at de rottene som ble fratatt et jevnlig sukkerinntak, begynte å riste og skjelve. Ikke rart jeg er litt ubalansert nå på nyåret.

Jeg satser på et overgangssystem. For kutter jeg ut hardt og brutalt, blir jeg helt sprø. Klarer ikke å høre noe annet enn skrikene fra marsipangrisen i skapet. Han vil jo så gjerne bli hentet. Stakkars liten. Så da kutter jeg ned gradvis. Unner meg mindre og mindre. Kvelden er aller verst. Plyndringstimen har blitt utvidet fra kl 21-23. Men så får jeg heller spise litt nøtter eller lager en kopp kakao av mandelmelk, uten sukker. Mager trøst, bokstavelig talt.

Vi spiser visst mindre sukker enn før, fra 43 til 24 kilo(!).Gode nyheter der, altså. Men nå er det saltet vi må til livs. Er alltid en kamp og kjempe, hvis vi vil.

Sukkkerfri bonus

Hvis jeg klarer å holde meg borte fra sukkeret, har det mange fantastiske fordeler, se hva jeg har funnet ut:

  • Sunnere hjerte- mindre risiko for hjerteinfarkt
  • Mindre risiko for kreft. Kreftceller får næring fra sukker.
  • En sunnere lever- uten oppsamling av sukker
  • Bedre søvn pga stabilt blodsukker.
  • Yngre utseende– stopper tidlig aldring.
  • Bedre fordøyelse.
  • Sunnere tenner og tannkjøtt.
  • Økt energinivå- kroppen vil bruke egne energilagre.
  • Balansert kroppsvekt.

Nydelig bonus for kroppen, men hvordan i alle dager kan jeg lykkes?

Tips for å lykkes

  • Spise fett istedenfor sukker. Fett gjør oss mette og da fikser vi søtsuget bedre.
  • Passe på å hvile nok. Når vi er trøtte, slitne og stressa trigges søtsuget mer.
  • Drikke nok vann. Søtsug kan ofte forveksles med tørste.
  • Spise alle måltidene. Stabilt blodsukker minsker søtsuget.
  • Sørge for å få frisk luft og fysisk aktivitet. Da stimuleres produksjonen av endorfiner som jager søtsuget bort.
  • Finn på noe når behovet for sukker melder seg, rydd litt eller puss tennene!
  • Ikke kjøpe snop og kast ut det du har i skapet! ( Sorry, grisen…)
  • Spis godteri kun på lørdager😊

Da er det bare å starte, da. Jeg må jobbe meg over kneika og ikke gi opp. Skal rose meg selv for hver gang jeg klarer å stå imot suget.

Grisen i skapet må nok ligge alene i mørket en stund til. Og de tørre julekakene- de går i søpla! Neste år skal jeg ikke kjøpe kaker i det hele tatt..

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.