fbpx

Sans & Sinn

Anne Stenmoe- Skråblikk på Livet
Finn din glede i hverdagen

Finn din glede i hverdagen

Når sommerferien er slutt, kommer ofte den samme tanken: «Inn i hamsterhjulet: Løpe mellom jobben, middag, matpakker, trening, kjøring, klesvask, foreldremøter….» Lista er like lang som evigheten og det går rundt og rundt. Svetten tørkes gjennom uka og målgang er på fredager. Lyder det kjent? Da bør du lese videre.

På rømmen med paraplydrink

Springer du også i hjulet så svetten renner? I perioder av mitt liv har jeg vært så sliten at jeg bare ønsket å sette meg på et fly, ligge på stranden med god drikke i hånda og det var ingen som trengte hjelp av meg til noe som helst. Husmorferie, rett og slett.

Apropos husmor:  Fram til ca 1970 fantes det en husmorvikarordning. Denne vikaren kunne avlaste kona i familien i daglige gjøremål. Hvorfor er ikke det en mulighet lenger? Det hadde reddet den psykiske helsen til enhver arbeidende husmor, det er jeg ganske sikker på. Å sjonglere mellom jobb og husmor er ikke for pyser.

Status quo

Siden ingen vikar står klar for å overta jobben i familien, får man jo prøve å finne noen måter for å finne litt lykke i det som skjer i hverdagen. For det er nok en del ting å være glad for der, men man må skru på bevisstheten litt mer. Og hverdager er jo det livet har flest av.

Følelser styrer oss mye i løpet av en dag. Det gode liv er ikke der hele tiden, og det er greit å akseptere. Godta at det er sånn for deg og for de fleste andre også. Ta «tempen» på deg selv hver morgen: «Hvordan har jeg det i dag?» La alle følelsene få være der, det er sånn vi er skrudd sammen.

Kan noe vike fra mitt liv?

Døgnet har jo bare 24 timer. Og det er trangt om plassen for de fleste av oss i det døgnet, det skal være sikkert. Jobb, hjem og barn fyller raskt opp all tiden. Hvor er det plass til meg? Ingen steder, husker jeg at jeg tenkte en stund. Jeg følte at jeg levde for alle andre enn meg selv. Noe måtte flyttes på, en omdirigering måtte til. Det ble til slutt ny utdanning og ny jobb. For min skyld. Fordi jeg har lært: Jeg er min beste venn. Jeg fortjener å ha det bra. Å være i en jobb som krevde for mye av meg, gjorde valget litt enklere å ta.

Hvor er du da, takknemlighet?

Det er lett å ofte ha fokus på det som er slitsomt og vanskelig i hverdagen. Det er ikke alle dager man spretter opp av senga og sier «YES!», nå venter en ny og ubrukt dag på meg! Bekymringer for ting som skal skje eller kan skje, oppgaver som er rutiner og som ikke gir så mange gleder for deg.

Likevel må tankene vendes mot de små ting i hverdagen. Nykokt kaffe, alene-tid på badet, fint vær eller å endelig ta på den nye genseren du har strikket. Eller en klem fra en du er glad, friske barn eller å vite at du utgjør en forskjell i noen liv. I starten må man kanskje lete for å finne takknemlighet i disse tingene, men øvelse gjør mester.

” Optimister skaper håp. Vi trenger mennesker som håper. Optimister skaper tro. vi trenger folk som tror at det går. Optimister skaper bevegelse mot det positive og umulige. Da kommer vi lenger enn vi trodde da vi begynte.”

Dagrun Eriksen

Feriefølelsen

Når jeg er på ferie, er jeg mer til stede her og nå. Da setter jeg mer pris på det som skjer rundt meg og går ikke på autopilot. Hverdags -stresset er totalt fraværende. Den følelsen prøver jeg å ta med meg i hverdagen også. Jeg styrer mindre av min egen tid i hverdagen, men noe kan jeg bestemme. Å gå en tur med en venninne, møte noen på kafe eller ta en runde med kameraet mens barna trener, er noe som kan gi meg glede i hverdagen. Hvis jeg ikke rekker alt jeg har tenkt, så har jeg lært meg at det kommer en dag i morgen også.

Ut av de komfortable rutinene

Å trå litt ut av komfortsonen er noe jeg har gjort lite etter at jeg fikk egne barn (selv om det å oppdra barn drar en ut i nye og rare situasjoner rett som det er…) Det kostet for mye, jeg orket ikke den mentale påkjenningen og opplevde dermed ikke den gode mestringsfølelsen det kan gi. Jeg lengtet likevel fortsatt etter noe nytt, fordi jobb og familieliv sakte med sikkert brukte meg opp.  Til slutt fant jeg utrolig nok krefter til å gjøre noe, ta steget ut. For å finne gleden med livet mitt igjen måtte jeg sette ting på spill.

” Å vente på det perfekte er en perfekt form for venting”

Erik Lerdahl

Å ta de største stegene er ikke alltid nødvendig for å få en bedre hverdag. Det kan også være å starte på en ny aktivitet eller lære seg noe nytt.  Når du gjør det, opplever du deg selv og andre i et nytt lys. Du vet jo ikke hvor svaret finnes på forhånd, det kan være et helt annet sted enn du tror. Så prøv deg litt frem. All erfaring du gjør at du blir bedre kjent med deg selv og hva du liker eller ikke. Da har du startet på en vei mot noe annet, i alle fall.

Prioriter de som løfter deg

Gode venner er familien du selv velger. Mennesker som vil være sammen med deg nettopp fordi du er du. Som løfter deg, støtter deg og hjelper deg å se ting på en annen måte. Prioriter tid med dem og hold kontakten. De kan løfte selv den tyngste hverdag for deg, med en melding, en telefonsamtale eller en liten samtale over en kopp te. Venner er på ditt lag og ønsker å spille deg god. Støtte av nær familie er også viktig, de kan stille opp med både klemmer og barnevakt.

La kroppen gjøre mer av jobben

Hver dag fylles hodet opp av tanker. Det er ofte bekymringer, logistikk eller utfordringer som gjør  skuldrene høye og det er vanskelig å koble ut. Da er det på tide å få kontakt med kroppen slik at hodet kan få hvile. Det kan være å gå en tur uansett vær, danse litt etter favoritt- musikken eller lære seg mindfulness. Når kroppen får fokus,  får tankene litt fri.

Lempe på kravene

Typisk for oss kvinner, er at vi stiller høye krav til alt vi foretar oss. Ikke bry deg så mye om det materielle, som f.eks rent hus og sunn middag hver dag. Fokuser mer på relasjonene du har til andre. Kan middagen komme på døren? Kan du kjøpe ferdig bakst til skoleavslutningen? Kutt ned på listen med alle «må gjøre»-tingene, de vil ofte gi deg dårlig samvittighet. Skrell det ned til det viktigste av det viktige og legg opp dagen etter energinivå og lyst, så langt det går.

Skjermfri

Ikke ta med deg skjerm til soverommet, les heller litt i en bok. Når du slukker lyset, kan du jo prøve å tenke igjennom hva som har vært bra med denne dagen og hva du kan glede deg til i morgen? Det krever litt øvelse, men øvelse gjør som sagt mester, ikke sant?

Når du står opp, ikke la telefonen være det første du sjekker. Det kan være lurt å vente litt med å slippe verden inn. Kjenn litt etter på kroppen og «ta tempen» på hodet ditt. Tenk igjennom dagen og finn de små høydepunktene du trenger for å oppleve hverdagslykke.

Ansvaret

Hverdagslykke handler om gode følelser og det og å fungere godt. Positive følelser bidrar til at du kan se nye løsninger og lettere kan åpne opp for nye ting i livet ditt. For å like hverdagen din, må du selv lage den slik du vil ha den. Det er ditt ansvar. Som din egen bestevenn.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.