fbpx

Sans & Sinn

Anne Stenmoe Andersen- Skråblikk på Livet

Energi nok på ditt opp ladede batteri?

Er du fulladet med energi eller på sparemodus?

Når noe er tomt for strøm, kan vi bytte batteri eller koble til en lader og alt går på skinner igjen. Det er gjort på under ett minutt. Opp-ladet med energi og klart til å yte etter bare en times tid. Tenk hvis det kunne være slik for mennesker også? Bare bytte ut en liten del eller lade litt på benken, så var det nok energi på batteriet.

En telefon har lader og nye batterier kan kjøpes i butikken. Mennesker er sårbare for energitap. ©Anne S. Andersen

Den viktige søvnen

Søvn er en ladestasjon. Vi trenger å sove nok og godt. Dårlig søvn over 2-3 netter, gjør at vi fungerer litt dårligere. Lunta er kortere, hukommelsen og konsentrasjonen går tregere. Ved lite søvn blir også viljestyrken svakere; så er du på diett bør du passe på at du får nok søvn. Ellers kan det kakestykket på kjøkkenbenken raskt dyttes i gapet før middag…

Vi sover 1/3 del av livet vårt, dvs ca 22 år. Det er mye. Det fine er at det er gratis og har ingen bivirkninger for oss. Kroppen går i sparemodus. Det er visst noe som har vært der fra tidenes morgen. Når det blir mørkt og vanskeligere å finne mat, kan man senke kroppstemperaturen og spare på energi. Det er bor altså en liten bjørn i oss alle.

Aktiviteter på dagtid gjør at vi må hvile om natten. Men hva hvis søvn ikke er nok? Noen mennesker opplever utmattelse, tretthet og mangel på energi, av kjente eller ukjente årsaker. Man leser om mennesker som ikke klarer å delta aktivt i et vanlig liv. Det er kronisk og det begrenser dem. Viljen er der, men de kan ikke «ta seg sammen». Batteriet er nesten tomt hele tiden.

Prioritere

Så hva kan man gjøre da? Det må prioriteres hva man bruker energien sin på. Hva man gjøre og hva man kan velge bort blir valg man hele tiden må ta stilling til. De kan ikke være spontane og «hive seg på», slik som andre. Det går ikke an for dem å sammenlikne seg med friske mennesker, men ha fokus på det de vil og prioriterer å bruke sin tid på. Det fører til at man blir takknemlig og glad for små ting.

De jeg kjenner som lever slik, har kommet med følgende tips som kan spare kreftene:

  • Legg inn hvilepauser jevnlig, selv om du ikke føler du trenger det akkurat da
  • Lag lettvinte og raske middager
  • Lag stor porsjon middag når du lager mat- frys det ned og ta opp på dager med mindre energi
  • Bestill mye hjem på døra: Bla middagskasser og varelevering fra Kolonial.no
  • Invester i stor postkasse, slik at du slipper å dra på postkontoret for å hente pakker.
  • Få frisk luft hver dag
  • Ikke sett så høye krav til rengjøring. Ingen har dødd av støv…. ( enda!)
  • Ha abonnement på Netflix, Viaplay osv. til dager man ikke orker å gjøre noe annet enn å hvile
  • Få barna til å hjelpe til med praktiske gjøremål

Forebygge energitap

Vi har vel noe å lære her, alle mann. Senke kravene, prioritere det som er viktig for oss- velge bort det som stjeler for mye energi. En gang i blant kjenner alle på det å være sliten og lei. Forebyggende aktiviteter kan bevare energi:

  • Ha en fast døgnrytme ( legg deg og stå opp til ca samme tid hver dag)
  • Le hver dag! Sammen med noen eller alene (det er mye artig på nett!)
  • Spis jevnlig, hold energien jevnt igang.
  • Drikk noen ekstra glass med vann hver dag
  • Hold kroppen i aktivitet. Finn den aktiviteten som passer for deg.
  • Hold orden på økonomien ( Problemer her= energitap)
  • Ikke vær i miljøer med mye bråk over lengre perioder
  • Hør på musikk og la deg underholde
  • Skap og bevar gode relasjoner

Forståelse

Kronisk utmattelse synes ikke utenpå og jeg vet mange med kroniske lidelser føler de må overbevise oss “friske” om at de har det tøft. Jeg kommer med en oppfordring: Ha forståelse. Gi en hjelpende hånd. Gjør noe hyggelig sammen som gir energi.

God helg!

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.