fbpx

Sans & Sinn

Anne Stenmoe Andersen- Skråblikk på Livet
9 tips for å unngå en høstdepresjon

9 tips for å unngå en høstdepresjon

Kommer de tunge tankene oftere om høsten? Her er tips til hvordan du kan unngå en høstdepresjon.

Blir du “tung” til sinns når høsten kommer?

Høsten er her og fargene gnistrer mot oss fra naturen som forbereder seg på vinteren. Det er vidunderlig vakkert, men realiteten er at dagene blir kortere og kaldere og sommerens energi suges ut av oss som et sugerør i en paraply-drink. Vi blir mer tomme og noen hevder at de har en høstdepresjon.

Høst og vinter er tid for depresjoner. Nærmere en halv million nordmenn sier at de føler seg «nede» når høsten kommer. Men hva vil det egentlig si å ha en høstdepresjon ?

Kjennetegn

Mange av oss kjenner at energien forsvinner, vi kan bli slappe, trøtte og har lyst til å sove mye.  Vi er som bjørnen, vi vil sove mer for å spare på energien når dagene blir kortere. Å føle seg trist, se mindre optimistisk på livet, spiser mer, være mer alene og få mer vondt i hodet er en del av symptomene jeg har kjent på og sikkert flere med meg.

Hva kan du gjøre for få en bedre høst ?

Her er noe av det jeg gjør for å unngå en høstdepresjon og som hjelper for meg:

  • Være i aktivitet hver dag, gjerne utendørs. Ta en joggetur, gå en tur med en venn mens barna trener eller rydd inn hagemøblene før vinteren. Eller ta en tur på treningssenteret du (kanskje ) har «sponset» gjennom sommerhalvåret?
  • Få litt dagslys hver dag! Hvis du jobber på dagtid, spis lunsjen din i solveggen utenfor arbeidsplassen( når solen skinner da, vel og merke !). Eller gå/sykle til jobben hvis du kan.
  • Gå tur i skogen og se etter sopp i helgene. Turen og middagen blir garantert mer spennende, bare pass på at du får soppen kontrollert av eksperter, ellers kan middagen bli litt mer spennende enn du hadde planlagt.
  • Kjøpe sesongens norske rot- grønnsaker og lag en stor kjele med høstgryte eller suppe. La den koke hele søndagen og ha deilig middag i  ukedagene som kommer. ( vinn-vinn)
  • Tenn lys på bordet og i de mørke krokene. Redd for brannfare: Kjøp elektriske kubbelys! De skaper stemning i massevis.
  • Mange får mer lyst på usunn mat, meg selv inkludert. Prøv å ikke fall for fristelsen for ofte. Sukker og karbohydrater samarbeider dårlig med de lette sommerklærne som skal ut av skapet om et halvt års tid. Og det hjelper dårlig på selvfølelsen, jeg snakker av erfaring.
  • Vær innendørs med verdens beste samvittighet! Tenn opp i peisen og kryp opp i godstolen og les den boka du ble anbefalt, men som du ikke rakk å lese i sommer.
  • Ta frem de myke ullgenserne som skjuler at sommeren var lang, avslappende og full av god mat…!
  • Se positivt på det!  Vi bor i et land preget store forandringer gjennom årstider. Sett pris på de flotte skiftene! Eller: Pakk kofferten og flytt til Spania!

Høsten er over oss og den går det ikke an å trylle bort. Tenk positivt, prøv disse rådene og lag deg noen egne vaner som hjelper for deg for å ikke få en høstdepresjon. Og ikke glem: Solen snur allerede i desember og da er det ikke lenge til det er våren. Det er bare å glede seg!

God høst ønskes!

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.